Circular a l´Alba: Masos, Castell, Poble Vell i Roca Ferrana "Alt Gaià"

Data:
 20 d'octubre 2024

Nom i telèfon de la persona que fa la proposta: Albert Suñol 628 31 01 87

Descripció: Començarem l'itinerari des del poble de L'Alba Nou o Cal Canonjo.

Deixarem l'església de Sta. Maria la dreta i seguirem els senyals del PRC-8 en direcció al Castell de L'Albà. Passarem pel costat d'una creu erigida l'any 1952 per la Santa Missió. Veurem el cementiri a la dreta. Cruïlla i pal indicador. Anirem cap a l'esquerra en direcció als masos rònecs de: Can Güell i Cal Bernat on trobarem una senyalització al coll de cal Bernat cap a la dreta de la pista.

Tot seguit abandonarem el camí i continuarem per un corriol que en pujada arriba a les ruïnes del Castell i del poble de l'Albà Vell (685 m). De les cases del poble només en resten alguns panys de parets; tenia un doble recinte murallat: L'inferior encerclava l'església i la necròpoli i el segon encerclava només el castell. Dalt del turó hi ha el que resta del castell bastit l'any 978 que es redueix a una torre circular i les restes d'una part de l'absis i alguns murs de la capella romànica de Santa Maria del segle XII. En el que resta de la casa que hi ha davant de l'església podem veure en un extrem l'entrada d'una cova que presenta un parell de graons mig tapats i una paret de pedres que potser era utilitzada com a fresqueta. A finals del segle XIX el poble fou abandonat pels seus habitants a la recerca de millors condicions de vida cap al pla, a prop de les terres de conreu i de comunicacions més bones. Un cop hi hem donat un tomb. Deixarem el recinte i seguirem a trobar la Roca Ferrana. Arribant a un ample camí que va guanyant alçada. Després d'una marcada corba anirem seguint un corriol ombrívol pujador i poc fressat que ens portarà a la Roca Ferrana (751 m) on gaudirem d'una gran panoràmica
de la Serra del Montmell.

Després tornarem enrere fins a trobar de nou el camí per on hem vingut que seguirem fins al punt en què ens transforma en un petit i poc marcat corriol que va baixant pel mig del bosc fins que arribarem a uns camps de conreus i a una pista que la creuarem i que poc abans d'arribar al Pont de L'Olivera la deixarem per agafar un sender molt desdibuixat que puja al coll del mateix nom, segueix al mas de Cal Cortada, passa per la barraca del Xurro i pel Coll de la Creueta enllaça amb el camí que ja hem fet inicialment.

Podeu veure el track clicant aquí: Track

Si vols portar el teu pelut a la sortida, recorda que, segons la normativa vigent, l'has de portar lligat.

Excursió de dia sencer.

ATENCIÓ: L'itinerari pot ser modificat pel guia si ho considera oportú.

Dificultat física: Moderada.
Distància: 14,66  km aprox.
Desnivell: 433 m aprox.
Dificultat tècnica: Moderada

Dia, hora i lloc de sortida: 20 d'octubre de 2024 a les 8:00 h  del matí de l’IES Jaume I de Salou.

Mitjà de transport: Cotxes particulars. Despeses de viatge: Abonar directament al conductor.
Km 50 x 2 (anar i venir) = 100 km
100 km x 0,35 despesa cotxe = 35 € per cotxe
35 €: 4 ocupants = 8,75 € per persona.

Preu:
Socis: Activitat gratuïta
Socis CEC Cambrils: Gratuïta
Socis del Club Nàutic: 2 €
No socis: 5 € a ingressar import a BBVA Via Roma 42 ES25 0182 1377 4402 0871 7250. Indiqueu "Albà" i el vostre nom.

Aquesta sortida només poden anar les persones federades, ja que no podem tramitar temporals per ser fora.

Cal portar:
Aigua
Esmorzar i dinar
Calçat i roba adequada. S'aconsella pantaló llarg.